HADITH TENTANG BEKAM


Di bawah bab ini, kajian memfokuskan kepada beberapa pecahan hadis yang semuanya tertumpu
kepada isu bekam. Pembahagian ini adalah seperti hadis pensyariatan bekam, hadis kelebihan bekam, hadis waktu khusus anjuran dan larangan berbekam, hadis titik bekam serta hadis mengenakan upah bekam.




Pensyariatan Bekam

Bekam disyariatkan pengubatannya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Ibnu
Abbas radhiallahu ‘anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda:



Maksudnya: tidaklah aku melalui (sekumpulan) malaikat pada malam aku diperjalankan (dari
Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa) kecuali mereka berkata kepadaku: “hendaklah kamu wahai
Muhammad berbekam”
hadis riwayat Ibnu Majah.

Kata al-Munawi pensyariatan bekam itu adalah kerana manfaatnya yang besar pada badan manusia
iaitu dengan dikeluarkan sejumlah darah panas yang terdapat di dalam badan. Oleh itu saranan
berbekam daripada sekumpulan malaikat itu adalah agar Rasulullah SAW melaziminya dan
menggalakkan umat baginda untuk berubat dengannyakerana manfaat dan kebaikan rawatan
tersebut.Kata-kata sekumpulan malaikat ini juga menunjukkan bahawa mereka mengetahui apa
yang terbaik untuk umat manusia gunakan sebagai ubat. Hal ini adalah kerana Allah SWT mengkhabarkannya kepada para malaikat-Nya, dan mereka tidak sama sekali mengetahui apa-apa
kecuali sesuatu yang Allah beritahu.




Selain daripada hadis di atas, terdapat sebuah lagi yang menjelaskan bahawa rawatan bekam adalah
bentuk perubatan yang terbaik untuk manusia. Hal ini disabdakan oleh Rasulullah SAW;



Maksudnya: sesungguhnya (di antara) sebaik-baik (ubat) yang kamu berubat dengannya ialah
berbekam (atau) ia adalah antara sebaik-baik ubat kamu.
Hadis riwayat Muslim.


Para ulama berpendapat bahawa hadis menunjukkan bahawa berbekam itu secara amnya adalah
bentuk pengubatan untuk manusia. Menurut al-Tabari, perintah dari baginda SAW ini menjelaskan
ia adalah suatu yang dianjurkan dan bukan sesuatu yang wajib diikuti. Galakan ini adalah kerana
kebaikan yang terdapat pada rawatan bekam tersebut dengan mengeluarkan darah yang boleh
memberi mudarat pada badan seseorang. Tambah ulama lagi hadis ini menjadi dalil keharusan
berbekam serta galakkan untuk berubat dengannya terutamanya bagi mereka yang memerlukan.

0 comments:

Post a Comment